Sunday, August 23, 2009

puasa datang lagi!

alhamdulillah...bulan penuh rahmat menjelang tiba!....sama2 banyakkan amal ibadat..tahun lepas semayang tarawikh aku boleh dibilang ngn jari..lepas berbuka je aku tido...haha...maybe penat keje..maklumlah baru dapat keje time tu...

tapi kan, bila tibe bulan puasa je..aku rasa mcm jadi baik dari sebelum...slalunya bila mak aku tegur..suara aku mesti tinggi..haha...(memang aku anak x guna)...tapi bila bulan puasa je, aku mcm x sampai hati pulak...tapi bila dh berbuka puasa tu, kadang2 tinggi jugak..ke suara aku memang high pitch? (nak sedapkan ati je tu)..

aku teringat masa kecik2, kt depan rumah aku ade jual ice kacang...aku nak jugak beli, nk makan di siang hari pada bulam ramadan, mak aku berkeras x bagi, die soh aku puasa...aku nak jugak!..aku nak jugak!...aku kalau nk satu benda, jam tu jugak aku nak!...penah dulu dinding rumah kayu lama yg aku duduk terkopak sebab aku nak satu benda x dapat...last2, aku baring sambil nangis n tendang dinding tu sampai kopak..mungkin aku dihasut mase tu..tapi aku rasa aku memang jahat mase kecik.. ok balik cite tadi, last2 mak aku fed up, die beli ice kacang tu kt aku...die soh aku mkn bawah meja makan...aku pon dok sorang2 mkn bawah tu menikmati ice kacang...

lpas tu, akak aku balik dari skolah agama, mak aku kata, "jgn kawan die, die x puasa" aku ingat lagi ayat tu...tapi aku x heran pun ...haha..aku jugak penah curik minum, makan masa bulan puasa, tapi tu semua time kecik2...skng xleh buat dah..skrg ni nk curi hati seseorang pun susah... hahaha...

Jadi,pesanan untuk semua dan diri sendiri, marilah sama2 kita menunaikan ibadah puasa dan melipat kali gandakan ibadah kita..pastikan kita lengkapkan dengan ibadah wajib dulu, baru sunat..aminnn!!..

lpas tu baru bleh main mercun!..hehe

3 comments:

  1. haha ko same mcm aku boby..dlu aku tym darjah 4, dah nak maghrib, dlm pkul 6 lebey..aku nampak ayam goreng baru masak kat atas meje dapur..mak aku baru lps masak..bau die sungguh menyelerakan..pastuh aku senyap2..gie dapur..amik ayam drumstick satu..pastuh mkn..pastuh gie luar umah..tunjuk kat org..bdak2 yg lain.haha..gile jahat dlu tak pose.. =p pastuh kene marah ngan emak...hehe..

    ReplyDelete
  2. kipeng! long time no see!..same la kau ngn aku masa kecik..hehe..

    skng ko dh kawin, aku belum..haha

    raya dtg rumah k!..kem salam huda..

    ReplyDelete
  3. hehe...best gak bc cite u ni bobby..
    tinagt kenangan lame...
    tp i tak senakal u la...
    i berhemah sket..
    hahaha

    susah yer nk curi ht seseorang...
    mmg la...kalau semudah 123
    takut u susah nk appreciate org itu nnt
    hehehehe

    ReplyDelete